Mikropłatności w Diablo 3?

Mikropłatności w Diablo 3?

D3-ROS-miniaturaNiedawno uzyskaliśmy pierwsze informacje o szczegółach aktualizacji 2.2.0, a już kolejna gorąca informacja wylądowała na oficjalnym forum Diablo 3. Jak podaje pracownik Blizzarda, Bradanvar, twórcy planują wprowadzić do gry nową walutę – Platinum, którą będzie można nabyć za realną gotówkę, a która pozwoli zakupić w grze takie elementy, jak boosty do doświadczenia, kosmetyczne upiększenia postaci, niebojowe pety lub, uwaga, różnorodnie wyglądające interfejsy; przedmiotem sprzedaży miałyby być również zakładki w skrzyni na przedmioty oraz sloty na dodatkowe postacie.

Warto dodać, że powyższe zmiany ominął na chwilę obecną serwery europejskie.

Jak ocenić wprowadzenie mikropłatności do gry? Choć stwierdzamy to z dużym zaskoczeniem, takie mikropłatności nie szkodzą grze, bowiem z powodzeniem sprawdzają się w innym tytule z gatunku, Path of Exile, tym bardziej dziwi, zastanawia, a nawet smuci, że nie zostaną one od razu wprowadzone również dla graczy z Europy.

Pojawia się jednak kilka krytycznych uwag: Blizzard, zdobywając się na taki ruch, nie uniknie porównań z Path of Exile. Dość powiedzieć, że:

  • Path of Exile jest darmowe, a gra zarabia wyłącznie na sklepie z kosmetycznymi mikropłatnościami,
  • z tego też powodu, aby nie tracić graczy, a tym samym ciągle zarabiać, w krótkich odstępach czasu Grinding Gear Games publikuje content-patche, wprowadzające nowe przedmioty, fikcjonalności, jak również wspomniane mikropłatności, toteż mamy poczucie nieustannego rozwijania gry, i nieustannych nowości.

Jeżeli płatne Diablo 3, którego twórcy myślą jeszcze o dodatku (dodatkach?) ma zyskać nowe źródło dochodu, trudno wyobrazić sobie sytuację, by gracze nie otrzymali czegoś w zamian – swoistej zachęty do wydawania dodatkowej kasy na grę. Mając na uwadze obecną polityką Blizzarda względem rozwijania tytułu, która z grubsza zakłada powolny, ewolucyjny rozwój gry, nowy model ekonomiczny Diablo 3 w jaskrawy sposób stoi w sprzeczności do tego, co widzimy w Path of Exile.

Na marginesie warto wspomnieć o jeszcze jednym zagrożeniu – jeżeli na chwilę obecną mamy ograniczoną liczbę slotów na bohaterów, a liczba ta w sposób automatyczny powiększana jest w momencie migracji bohaterów sezonowych na serwery niesezonowe, to istnieje ryzyko, że w niedługim czasie wspomniane auto-powiększanie limitu zostanie zlikwidowane, i by móc skutecznie migrować postać sezonową, będziemy zmuszeni albo usunąć dotychczasowych bohaterów, albo dokupić dodatkowy slot.

Musimy zwyczajnie poczekać i zobaczyć, jak powyższe rozwiązania sprawdzą się w praktyce. Bez wątpienia Blizzard zrobi wszystko, by mikropłatności okazały się strzałem w dziesiątkę, i oby na prawdę się do tego przyłożył. Na chwilę obecną jest, odwołując się do ocen kulinarnych, słodko-kwaśno.

[eu.battle.net/d3/en/forum]