Słowniczek Slangu

Słowniczek Slangu

W niniejszym słowniczku* występują w większości anglojęzyczne słowa, albo ich spolszczone formy. Wyrazy te są charakterystyczne dla H&S, toteż naturalną koleją rzeczy używane są podczas pisania tekstów na HackSlashSite. Słowniczek przeznaczony jest przede wszystkim dla początkujących lub niewtajemniczonych w arkana rozgrywki H&S. 
  • int – skrót od „intelligence” (inteligencja). Jeden z głównych współczynników opisujących postaci w grach h&s. Czasami, w niektórych grach, możemy spotkać inne nazwy tego współczynnika, jak energia, wiedza tajemna etc;
  • dex – skrót od „dexterity” (zręczność). Jedna z cech opisujących postać w grach h&s. Zazwyczaj rozwijamy ją, gdy gramy postaciami walczącymi na dystans, np. łowcą demonów w Diablo III;
  • waypoint – z ang. punkt nawigacyjny. W grach h&s bardzo często wykorzystywany element, ułatwiający rozgrywkę. Dzięki nim nie trzeba przemierzać całych lokacji by dotrzeć do tej jednej. Po dłuższym czasie spędzonym w grze mamy odblokowane każde ważniejsze miejsce w świecie gry;
  • minion – z ang. „sługa”. W grach h&s tym terminem określa się potwory, które walczą po stronie twojej, lub przeciwnika. Sługi można przywoływać za pomocą umiejętności postaci/wroga, a w innych przypadkach dzięki wyposażeniu,  które nosi bohater;
  • hotfix – z ang. „gorąca poprawka” – jest to niewielka łatka, wprowadzana by szybko naprawić jakiś błąd gry. W odróżnieniu od „patcha”, który zazwyczaj niesie ze sobą dość sporo zmian, hotfix nakierowany jest na konkretny problem;
  • achievement/aczik – czyli osiągnięcie. Dodatkowy cel w grze, trzeba spełnić określone wymagania by je zdobyć. Miły dodatek uprzyjemniający rozgrywkę;
  • GF/MF – Gold find/Magic find: współczynnik określający szanse na znalezienie złota i magicznych przedmiotów w grach h&s;
  • DPS – Damage per second, uśredniony współczynnik siły ataku naszego bohatera w czasie jednej sekundy;
  • nerfić – osłabiać, celowo zmniejszać poziom trudności etc; nerfienie w sposób szczególny prześladuje graczy Diablo III;
  • content – „zawartość”; określenie używane dla opisania nowości, które wnoszą łatki i dodatki do gier;
  • build – z góry określony schemat tworzenia bohatera, celem maksymalizacji jego efektywności dla konkretnych celów;
  • bug – błąd w grze, czasami uprzykrzający zabawę, innym znów razem dodający graczowi profity; zmora niemal każdego H&S;
  • buff – czynnik zwiększający statystyki postaci – w grach H&S wspomnianym czynnikiem są zazwyczaj umiejętności; przykład – bohater zadaje 100 obrażeń na sekundę (obrażenia unbuffed), jednak gdy używa umiejętności aktywnej „A” oraz pasywnej „B”, jego DPS wynosi 235 (obrażenia buffed);
  • vendor/vendoring – kupiec, kupiectwo – nieodłączny element H&S, wiąże się zazwyczaj ze sprzedawaniem niepotrzebnych przedmiotów i kupowaniem zasobów w postaci mikstur; może pełnić także funkcje craftingu lub hazardu;
  • item – koń jaki jest, każdy widzi – chodzi o przedmiot;
  • set – zestaw. Niektóre itemy, jeśli są założone na tym samym bohaterze, „współpracują” ze sobą, dając graczowi dodatkowe profity. Są to tak zwane „itemy setowe”, często pożądane wśród graczy;
  • loot – wszystko, co wypada z potworów. „Życzyć udanych lootów” znaczy tyle, co: „niech wypadną ci naprawdę mocarne przedmioty!”;
  • drop – to samo co loot, ale stosowane względem pojedynczych przedmiotów: „wydropić” = znaleźć przedmiot (np. „Wydropiłem Rezonującą Furię!”, „Dziś nie dropi”, „Dobry drop!”);
  • lore – uniwersum gry, historia i kultura świata, w którym toczy się rozgrywka;
  • affix – cecha, atrybut przedmiotu lub wroga;
  • end-game – wszystko to, co można robić w grze po ukończeniu kampanii. Mowa o subquestach, umożliwieniu ciągłego i efektywnego progresu w rozwoju postaci oraz wyzwaniach dla bohatera;
  • replayability – jest to end-game, a w zasadzie ocena jego efektywności, potencjału i grywalności;
  • subquest – zadanie poboczne, niezwiązane z główną fabułą gry;
  • crafting – tworzenie nowych przedmiotów lub ulepszanie już istniejących w grze;
  • skill – umiejętność, którą dysponuje nasz bohater; może być aktywna (wymaga manualnego użycia) lub pasywna (stale dodaje określone profity dla gracza). Element mechaniki gry;
  • power leveling/farming routes – prowadzenie rozgrywki w pewnych miejscach w grze, które w połączeniu z określonym buildem w krótkim czasie zapewniają duży przyrost punktów doświadczenia;
  • levelować/expić – grać dla zdobywania coraz wyższych poziomów postaci celem uzyskania punktów umiejętności (skilli) lub innych bonusów, tudzież satysfakcji. W wielu grach H&S levelowanie traktowane jest jako element end-game’u. Z levelowaniem wiąże się grind;
  • grind – mordowanie hord wrogów. Stały element gier H&S i MMO, pozwalający na zdobywanie doświadczenia oraz uzyskanie mocnych przedmiotów.
  • farma – farmą nazwać można grind, albo polowanie wyłącznie na określone typy mocarnych potworów celem uzyskania cennych przedmiotów (stąd nazwa – farming – by nasze działania przyniosły plony). Farma niektórych typów potworów jest uznawana w wielu grach jako end-game (Baalruny w Diablo II, farma elit w Diablo III);
  • push/pushować – iść szybkim tempem wyznaczoną trasą z pominięciem dalszych zakamarków (i potworów) znajdujących się na danej planszy. Przydatne przy power levelingu i farmie.
  • party – gra w drużynie wraz z innymi, żywymi graczami;
  • socket/gniazdo – miejsce znajdujące się w przedmiocie, przeznaczone na inny przedmiot, który zazwyczaj zwiększa atrybuty postaci lub przedmiotu z gniazdem. W dobrych grach H&S sockety są jednym z głównych elementów decydujących o jakości i różnorodności itemizacji (Runy w Diablo II LoD, system gemów w Path of Exile);
  • NPC – bohater niezależny; postać sterowana przez komputer.
  • main stat – główna cecha postaci; zazwyczaj jest to jedna z trzech podstawowych cech (siła, zręczność, inteligencja), choć niekiedy mogą być one nazwane/wyrażone inaczej (np. w The Inredible Adventures of Van Helsing).

_________________________________________
* Słowniczek ulega ciągłej aktualizacji i stale się powiększa!